Πέμπτη, 17 Αυγούστου, 2017

Γιατί μια γυμνόστηθη καβαλά μια τίγρη;

«Θέλω να φτιάξω τη δική μου αλήθεια» – Η εικαστικός Μαριάννα Κατσουλίδη μιλά στο ThePaper.gr

H εικαστικός Μαριάννα Κατσουλίδη

Της Λητώς Μησιακούλη
[email protected]

Γιατί μια γυμνόστηθη γυναίκα καβαλά μια τίγρη, ένας άγγελος καλπάζει πάνω σε μονόκερο και ένα κοριτσάκι με κορώνα ιππεύει έναν ιππόκαμπο;

«Θέλω να φτιάξω τη δική μου αλήθεια», λέει η εικαστικός Μαριάννα Κατσουλίδη για τα έργα της τελευταίας της δουλειάς που περιπλέκουν τις σχέσεις ανθρώπου-ζώου-εννοιών σε ένα παιχνίδι με μαύρο, άσπρο και γκρι.

Στα πηγαδάκια των συλλεκτών και των φιλότεχνων η υπογραφή της έχει αρχίσει να αποτελεί αντικείμενο συζήτησης, ενώ γκαλερίστες και έμποροι περιμένουν την κατάλληλη ευκαιρία για να την πλευρίσουν.

Αυτές τις μέρες, η νέα της δουλειά με τίτλο «Αθωότητα-Επανεκίννηση» παρουσιάζεται στην Γκαλερί «Περιτεχνών» στο Κολωνάκι. Οι διαστάσεις των έργων της είναι κυρίως μεγάλες, ενώ οι τιμές τους κυμαίνονται από 1.100 έως 3.500 ευρώ.

Η ταλαντούχα ζωγράφος μίλησε στο thepaper.gr τόσο για τη νέα της δουλειά όσο και για το πώς βιώνει την κρίση στον εικαστικό κλάδο, τι συζητά ιδιαιτέρως με τους συλλέκτες και τους επενδυτές αλλά και το τι χρειάζεται ένας καλλιτέχνης για να κρατηθεί στην αγορά.

-Ποιος ήταν ο απόηχος των εγκαινίων στη νέα σου έκθεση;

Από τα εγκαίνια έμεινα πολύ ικανοποιημένη! Με τίμησε με την παρουσία του πάρα πολύς κόσμος όλων των ηλικιών… κόσμος απλός, συνάδελφοι, καλλιτέχνες, συλλέκτες και άνθρωποι των γραμμάτων κάτι που λειτούργησε θετικά και ως προς την επισκεψιμότητα της έκθεσης όλες τις επόμενες ημέρες.

-Πόσο καιρό δούλευες την τελευταία σειρά, ποια ήταν η κύρια πηγή έμπνευσης; Ο πιστός φίλος 140X110 Λαδομπογιά σ ε καμβά

Τα τελευταία έργα τα δούλευα περίπου δύο χρόνια, ήταν στην ουσία η συνέχεια και η εξέλιξη της προηγούμενης μου δουλειάς που είχε σαν αφορμή τα παιχνίδια. Σε αυτή τη δουλειά κύρια πηγή έμπνευσης υπήρξε μια ανάμνηση από κάποια μπιμπελό- πορσελάνες που είχα από μικρή και τα οποία χρησιμοποίησα σαν αφορμή για να εκφράσω αυτά τα οποία ήθελα να πραγματευτώ. Χρησιμοποίησα τα ζώα συμβολικά κυρίως, αλλά και τις ανθρώπινες φιγούρες, τη σχέση μεταξύ ανθρώπων και ζώων και κατ επέκταση τη σχέση ανθρώπων και εννοιών.

-Πως βλέπεις τώρα την κατάσταση στον εικαστικό χώρο;

Η κατάσταση ομολογουμένως είναι αρκετά δύσκολη. Ιδίως για τους νέους καλλιτέχνες.
Ευτυχώς όμως, εξακολουθούν να γίνονται πολλά ενδιαφέροντα πράγματα στο χώρο. Υπάρχουν αξιόλογοι συνάδελφοι οι οποίοι δεν παραιτούνται και αυτό μου δίνει ελπίδα. Προσπαθώ πάντα να σκέφτομαι θετικά, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν αντιλαμβάνομαι τις δυσκολίες που υπάρχουν. Δεν πρέπει επίσης να ξεχνάμε ότι η Τέχνη πάντα άνθιζε σε εποχές κρίσης και ανακατατάξεων και πολλοί μεγάλοι καλλιτέχνες δημιούργησαν τα έργα τους κάτω από εξαιρετικά δύσκολες συνθήκες.

-Ποιες είναι οι κατάλληλες κινήσεις για να κρατηθεί στην αγορά ο νέος καλλιτέχνης;

Νομίζω ότι ο νέος καλλιτέχνης πρέπει να συνεχίσει να κάνει αυτό που πιστεύει. Να είναι ο εαυτός του, να μη μιμείται άλλους και να μην αποθαρρύνεται από τις εκάστοτε δυσκολίες.
Πιστεύω επίσης ότι τώρα είναι καλή εποχή για να επενδύσει κάποιος στην Τέχνη και στην απόκτηση ενός έργου τέχνης.

-Εσύ, σκέφτεσαι να στραφείς στη διεθνή αγορά;

Το έχω σκεφτεί, με ενδιαφέρει πολύ και σκοπεύω να το επιχειρήσω μόλις βρεθούν οι κατάλληλες για μένα συνθήκες.

– Ποιο μέρος προτιμάς και γιατί;
Σίγουρα τη Νέα Υόρκη και το Λονδίνο. Πιστεύω ότι εκεί υπάρχει κοινό που ενδιαφέρεται, που ψάχνει και θέλει να βλέπει νέους καλλιτέχνες, νέες δουλειές και είναι γενικά πιο «ανοιχτό».

-Στη χώρα μας, σε τι επίπεδο πιστεύεις πως βρίσκονται τα ελληνικά μουσεία, οι μεγάλες φουαρ και οι γκαλερί; Σε ποιον τομέα χρειάζεται να γίνουν βελτιώσεις;

Τα ελληνικά μουσεία και ιδρύματα κάνουν αξιόλογες προσπάθειες ειδικά τα τελευταία χρόνια διοργανώνοντας είτε ατομικές είτε ομαδικές εκθέσεις και φέρνοντας σε επαφή το ευρύ κοινό με την Τέχνη. Οι ελληνικές φουάρ επίσης κάνουν προσπάθειες, και αν κρίνω για παράδειγμα από το τελευταίο art athina τα αποτελέσματα ήταν αρκετά ενθαρρυντικά διότι παρά τη δύσκολη κατάσταση που επικρατεί στην Ελλάδα , υπήρξε μεγάλη προσέλευση και ενδιαφέρον από το κοινό.

Τώρα όσον αφορά τις γκαλερί στην πλειοψηφία τους , θεωρώ πως υπάρχουν πολλά περιθώρια βελτίωσης όσον αφορά στον τρόπο που προσελκύουν το κοινό, στην επιλογή των εκθέσεων που διοργανώνουν και θεωρώ ότι μπορούν και πρέπει να «εκπαιδεύσουν» το κοινό και να «ανοίξουν» νέους δρόμους επικοινωνίας έτσι ώστε να φέρουν την Τέχνη στην καθημερινότητα των ανθρώπων με πιο άμεσο τρόπο.

Ταυροκαθάψια 140X140 Λαδομπογιά σε  καμβά-Τι είναι αυτό που θα κουβεντιάσει πρώτα μαζί σου ένας συλλέκτης;

Όσον αφορά την τελευταία μου δουλειά θα με ρωτήσει για την τεχνική μου,για την επιλογή της χρωματικής παλέτας (άσπρα, μαύρα και γκρι), και τέλος για την επιλογή των θεμάτων και τη σημασία τους. Εκείνο που διαπίστωσα ότι έκανε εντύπωση είναι η διαφορά θέματος και τεχνοτροπίας, δηλαδή το πώς επέλεξα ένα αρκετά «ρετρό» θέμα και το αντιμετώπισα ζωγραφικά πολύ «σύγχρονα», δουλεύοντας με ρολά και λαδομπογιές. Στα εγκαίνια πάντως, με ικανοποίησε το γεγονός ότι εκτός από τους ενεργούς συλλέκτες μου δόθηκε η ευκαιρία να συζητήσω με καταξιωμένους καλλιτέχνες και θεωρητικούς στο χώρο της Τέχνης οι οποίοι με βοήθησαν πολύ να αντιληφθώ και άλλες πτυχές πάνω στη δουλειά αυτή και τους πιθανούς δρόμους που ανοίγονται .

-Έχεις κάνει συζητήσεις με τους συλλέκτες/αγοραστές όσον αφορά την επενδυτική διάσταση των έργων σου;

Έχω συζητήσει με ανθρώπους οι οποίοι έχουν αγοράσει έργα μου στο παρελθόν και εκφράζουν ικανοποίηση για την επιλογή τους, γεγονός το οποίο με τιμά και με χαροποιεί ιδιαίτερα, βλέποντάς με να προχωράω, να εξελίσσομαι και να ψάχνω καινούριους τρόπους έκφρασης.
Το ίδιο ισχύει και για εκείνους που σκέφτονται να αποκτήσουν κάποιο έργο μου. Ενδιαφέρονται δηλαδή για το πώς βλέπω το μέλλον όσον αφορά τη δουλειά μου, τι σκοπεύω να κάνω στην επόμενη δουλειά και διαπιστώνω ότι αναγνωρίζουν αντιπροσωπευτικά στοιχεία σε όλες μου τις δουλειές .

-Σε ενοχλεί αν η δουλειά σου αποτελεί επενδυτικό εργαλείο για κάποιον;

Δε με ενοχλεί , αλλά δεν αποτελεί και αυτοσκοπό.

Πριγκήπισσα του βυθού  130X97 Λαδο μπογιά σε καμβά

Έφιππος κόρη 140X140 Λαδομπογιά σε  καμβά

Δεύτερη αθωότητα 140X120 Λαδομπογι ά σε καμβά

άγγελος  μονόκερος 170X130 λαδομπο γιά σε καμβά

By