Τετάρτη, 8 Ιουλίου, 2020

Πετρέλαιο: Οι φόβοι για νέα «Μαύρη Δευτέρα» και τα δεξαμενόπλοια – παπαράτσι

Η αγορά πετρελαίου θα βιώσει πάλι μια «Μαύρη Δευτέρα», όπως αυτή της 20ής Απριλίου, με τους παραγωγούς να πληρώνουν για να πάρουν πίσω το εμπόρευμά τους;

Αν και οποιαδήποτε πρόβλεψη είναι επισφαλής, το μόνο σίγουρο είναι πως η ενεργειακή αγορά βρίσκεται αντιμέτωπη με μια νέα πραγματικότητα, μετά το κραχ στα προθεσμιακά συμβόλαια αμερικανικού πετρελαίου που την προηγούμενη εβδομάδα «γύρισαν» σε αρνητικό έδαφος.

Η εξαΰλωση στις τιμές του «μαύρου χρυσού» ήταν τόσο βίαιη που εξέπληξε τον επενδυτικό κόσμο, ενώ αναλυτές και οικονομολόγοι εκτιμούν πως η αναστάτωση θα συνεχιστεί.

Η πανδημία του κορωνοϊού θα αφήσει βαθιές πληγές στον πετρελαϊκό κλάδο, που δεν θα επουλωθούν εύκολα. Η κατακόρυφη πτώση της ζήτησης σε συνδυασμό με την υπερβάλλουσα προσφορά δημιουργεί ένα εκρηκτικό «κοκτέιλ», το οποίο έχει αντίκτυπο στις τιμές.

Σε όλο τον κόσμο οι αποθηκευτικοί χώροι πετρελαίου γεμίζουν γρήγορα. Οι χερσαίες δεξαμενές στα περισσότερα μέρη των ΗΠΑ έχουν φτάσει στα μέγιστα επίπεδα, με τους εμπόρους και παραγωγούς να αναζητούν απελπισμένα τρόπους να αποθηκεύσουν το πετρέλαιό τους.

Οι ακτές του Λος Αντζελες είναι γεμάτες με δεξαμενόπλοια είτε ως πλωτές αποθήκες είτε γιατί περιμένουν μια ενδεχόμενη αλλαγή του κλίματος, τα οποία τα παρομοιάζουν σαν παπαράτσι πετρελαίου.

Και μπορεί οι περικοπές στην παραγωγή του OPEC+ και των G20 να ξεκινούν την Παρασκευή 1η Μαΐου, ωστόσο μια αρμάδα από δεξαμενόπλοια βρίσκονται καθ” οδόν ώστε να παραδώσουν περισσότερα από 40 εκατ. βαρέλια πετρελαίου, τα οποία δεν χρειάζεται κανείς.

Η Marathon Petroleum, ένα από τα μεγαλύτερα διυλιστήρια των ΗΠΑ, ανακοίνωσε ότι θα σταματήσει την παραγωγή σε εργοστάσιο κοντά στο Σαν Φρανσίσκο.

Η Royal Dutch Shell έχει αδρανοποιήσει πολλές μονάδες σε τρία διυλιστήρια των ΗΠΑ στην Αλαμπάμα και τη Λουιζιάνα. Και σε όλη την Ευρώπη και την Ασία, πολλά διυλιστήρια λειτουργούν με ρυθμό 50% κάτω από τα φυσιολογικά. Τα διυλιστήρια πετρελαίου των ΗΠΑ επεξεργάστηκαν μόλις 12,45 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα σε εβδομαδιαία βάση έως τις 17 Απριλίου, το χαμηλότερο ποσό σε τουλάχιστον 30 χρόνια.

Και καθώς τα διυλιστήρια δεν θέλουν πετρέλαιο, ο «μαύρος χρυσός» χάνει την αξία του. Στη περίπτωση πάλι που κάποιος έχει πετρέλαιο αλλά δεν έχει πού να το αποθηκεύσει, τότε αποκτάει αρνητική αξία.

Και αυτό που αναρωτιούνται οι ειδικοί είναι πόσο χρονικό διάστημα έχει απομείνει μέχρι να γεμίζει κάθε δεξαμενή, κάθε πλοίο και κάθε τρύπα που υπάρχει στο έδαφος. Από δύο εβδομάδες έως και δύο μήνες στην καλύτερη περίπτωση, υποστηρίζουν παράγοντες και αναλυτές του κλάδου.

Οι ασφυκτικές πιέσεις που δέχεται η βιομηχανία πετρελαίου θα μπορούσαν να περιοριστούν μόνο εάν υπάρξει άμεση ανάκαμψη της ζήτησης. Σε διαφορετική περίπτωση η παραγωγή θα πρέπει να περιοριστεί με μεγαλύτερη ταχύτητα απ” ό,τι τώρα, και οι παραγωγοί πετρελαίου στις ΗΠΑ ίσως χρειαστεί να προχωρήσουν σύντομα σε δεύτερο γύρω περικοπών των κεφαλαιουχικών δαπανών τους.

Ακόμα και οι φανατικοί υποστηρικτές του πετρελαίου, έχουν συνειδητοποιήσει πως στην παρούσα συγκυρία δεν πρέπει να βγάλουν το πετρέλαιο από το έδαφος, καθώς δεν υπάρχει κάποιο μέρος να αποθηκευτεί και κάποιο άτομο για να το πουλήσουν.

Video: CNN NOW: Δευτέρα 27 Απριλίου 2020
Νέα πτώση στις τιμές
Υπό αυτές τις συνθήκες οι τιμές του πετρελαίου συνεχίζουν να κινούνται πτωτικά. Το προθεσμιακό συμβόλαιο Ιουνίου 2020 για το Brent υποχωρεί κατά -6,13% στα 23,29 δολ. ανά βαρέλι, έχοντας καταγράψει πτώση της τάξεως του -24% την προηγούμενη εβδομάδα.

Η τιμή για το αμερικανικό αργό West Texas Intermediate (WTI) παραδόσεως Ιουνίου 2020 σημειώνει πτώση περί το 25% στα 12,35 δολ. ανά βαρέλι, ενώ οι απώλειες της προηγούμενης εβδομάδας διαμορφώθηκαν στο -7%.

Το κλίμα επιδεινώνεται περαιτέρω από την είδηση πως η εταιρεία εξόρυξης πετρελαίου Diamond Offshore Drilling υπέβαλε αίτημα υπαγωγής σε καθεστώς χρεοκοπίας σε πτωχευτικό δικαστήριο του Τέξας. Η μετοχή της εταιρείας βυθίζεται κατά 61%, καταγράφοντας ιστορικό χαμηλό, ενώ το προηγούμενο τρίμηνο είχε χάσει το 80,4% της αξίας της.

Το χρέος της Diamond Offshore Drilling ξεπερνά τα 2,6 δισ. ευρώ και για τη χρεοκοπία επικαλείται την «πρωτοφανή επίδραση» από τον πόλεμο τιμών του πετρελαίου και την πανδημία του κορονοϊού. Η εξέλιξη έρχεται 10 ημέρες μετά την αδυναμία της Diamond να αποπληρώσει τόκους για ομόλογα αξίας 500 εκατ. δολαρίων.

Η εταιρεία σχεδιάζει να αξιοποιήσει τις πτωχευτικές διαδικασίες για να αναδιαρθρώσει και να ενισχύσει τον ισολογισμό της και να πετύχει ένα πιο βιώσιμο προφίλ χρέους.

Η Diamond είπε ότι έχει επαρκή κεφάλαια για να χρηματοδοτεί τη δραστηριότητά της στη διάρκεια της αναδιοργάνωσης και δεν χρειάζεται επιπλέον χρηματοδότηση μετά το αίτημά της.

Από την πλευρά της η αμερικανική επενδυτική τράπεζα Goldman Sachs εκτιμά πως σε τέσσερις εβδομάδες οι δεξαμενές αποθήκευσης πετρελαίου θα είναι υπερπλήρεις. Όπως αναφέρει σε σχετική της ανάλυση, τα εμπορεύματα, σε αντίθεση με τις μετοχές και την αγορά ομολόγων, είναι spot assets και δεν λειτουργούν προεξοφλητικά.

Ως εκ τούτου, επηρεάζονται σε πολύ μεγάλο βαθμό από τον νόμο της προσφοράς και της ζήτησης και ειδικά την τρέχουσα περίοδο η μεταβλητότητα είναι πολύ μεγάλη.

Σύμφωνα με τους αναλυτές της Goldman Sachs, μάλλον βρισκόμαστε ακόμη στη δίνη του κυκλώνα, τουλάχιστον μέχρι τη λήξη του αμερικανικού αργού παραδόσεως Ιουνίου.

(Visited 1 times, 1 visits today)
By