Πέμπτη, 2 Μαΐου, 2024

Εμφιαλωμένο νερό: Πάνω από 100 σήματα, αλλά σε 4 παίκτες το 60% της αγοράς

Τουρισμός, κακής ποιότητας δίκτυα υδροδότησης σε αρκετές περιοχές της χώρας και σύγχρονος τρόπος ζωής έχουν οδηγήσει το εμφιαλωμένο νερό να είναι μία από τις σταθερά ανοδικές κατηγορίες την τελευταία δεκαετία. Η αύξηση της ζήτησης έχει οδηγήσει στο φαινόμενο της «Λερναίας Ύδρας», καθώς για κάθε επιχείρηση που βάζει λουκέτο, αυτές που δημιουργούνται είναι συνήθως πολλαπλάσιες.

Όπως προκύπτει από την τελευταία λίστα (Σεπτέμβριος 2022) αναγνωρισμένων πηγών για την εμφιάλωση φυσικών μεταλλικών νερών του υπουργείου Υγείας, υπάρχουν 50 εγχώρια σήματα φυσικών μεταλλικών νερών, ενώ σε μερικές δεκάδες υπολογίζονται και τα επιτραπέζια νερά. Εάν στα παραπάνω προστεθούν τα δεκάδες εισαγόμενα σήματα, καθώς και αυτά που κυκλοφορούν με το σήμα των σούπερ μάρκετ (private label), την πίτα της «δρασιάς» διεκδικούν πάνω από 100 παίκτες.

Οι μεγάλοι

Σύμφωνα με την έκθεση της ICAP για το εμφιαλωμένο νερό, που κυκλοφόρησε τον περασμένο μήνα, ο βαθμός συγκέντρωσης των τεσσάρων εμπορικών σημάτων Ζαγόρι, Βίκος, Αύρα και Κορπή, τα οποία αποσπούν τα μεγαλύτερα μερίδια αγοράς, είναι υψηλός και εκτιμάται ότι κυμαίνεται στο 55%-60% επί της συνολικής εγχώριας κατανάλωσης εμφιαλωμένων νερών το 2021. Σύμφωνα με την ίδια έρευνα, το μεγαλύτερο μέρος της εγχώριας παραγωγής εμφιαλωμένων νερών είναι συγκεντρωμένο σε μικρό αριθμό επιχειρήσεων, αφού επτά εταιρείες υπολογίζεται ότι κάλυψαν το 80% περίπου της συνολικής παραγόμενης ποσότητας το 2021.

Στους παραπάνω μεγάλους παίκτες θα πρέπει να προστεθούν το νερό Θεόνη, το οποίο έχει καταφέρει και έχει πλασαριστεί μέσα στην πρώτη πεντάδα, ενώ έχει και έντονη εξαγωγική δραστηριότητα, καθώς και ο Όμιλος Νερών Κρήτης (Νερά Κρήτης, Πάικο – πρώην Νερά Μακεδονίας και Υδρία στο Λουτράκι).

Οι παραγωγοί private label

Πέρα από τους δύο μεγάλους παίκτες (Ζαγόρι – Βίκος), που λόγω μεγάλης παραγωγικής δυναμικότητας παίζουν δυνατά στην αγορά του private label, δύο ακόμη εταιρείες έχουν σημαντικά μερίδια στη συγκεκριμένη αγορά, που κινείται έντονα ανοδικά τα τελευταία χρόνια. Η Δίρφυς ΑΕ έχει συνεργασία με τους δύο κορυφαίους λιανεμπόρους (παράγει το νερό με το σήμα Νεφέλη για τη Σκλαβενίτης και όλα τα private labels της ΑΒ Βασιλόπουλος), καθώς και με την ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός για τα εμφιαλωμένα νερά ιδιωτικής ετικέτας. Σημαντικός παίκτης στο private label είναι και ο όμιλος των Νερών Κρήτης, με εξειδίκευση στον τομέα του HoReCA.

Νέοι παίκτες
Στον χώρο του εμφιαλωμένου νερού εισέρχονται συνεχώς νέοι παίκτες, είτε από εδραιωμένες επιχειρήσεις του ευρύτερου κλάδου τροφίμων-ποτών, είτε επιχειρηματίες που δοκιμάζουν πρώτη φορά την τύχη τους στον χώρο. Στην πρώτη κατηγορία, τα τελευταία χρόνια είχαμε την κίνηση των Αδελφών Σαράντη της Όλυμπος να αποκτήσουν τα νερά Δουμπιά, την είσοδο των Αδελφών Μαρλαφέκα της Λουξ με μειοψηφικό ποσοστό στη Δίρφυς και της NU Aqua στο Λουτράκι στο πρώην εργοστάσιο της ΗΒΗ. Παράλληλα, φέτος αναμένουμε και την ολοκλήρωση μονάδας από τη Mantis στη Φωκίδα.

Ενδιαφέρον για τα εμφιαλωμένα νερά έχουν δείξει και αρκετοί εφοπλιστές, με σημαντικότερη κίνηση αυτή του Παναγιώτη Τσάκου, ο όποιος από το 2018 έχει ξεκινήσει να επενδύει στη Δυτική Μακεδονία και συγκεκριμένα στα Νερά Πηγών Γράμμου. Πρόσφατα η εταιρεία προχώρησε σε Αύξηση Μετοχικού Κεφαλαίου ύψους 1,3 εκατ. ευρώ. Παράλληλα, η οικογένεια Κόνσουλα έχει επενδύσει σημαντικά στην περιοχή των Μετεώρων για την επιστροφή του σήματος Κλεινός.

Τέλος, η πλέον πρόσφατη κίνηση αφορά το νερό Ιόλη, το οποίο έπειτα από τριάντα χρόνια στον όμιλο της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας, ανακοινώθηκε στα τέλη της περασμένης εβδομάδας ότι θα περάσει στη σουηδική Sterner Stenhus του ομογενούς επιχειρηματία Ηλία Γεωργιάδη και στην Premia Properties.

By