Τρίτη, 23 Απριλίου, 2024

Τι προβλέπει το Αναπτυξιακό Σχέδιο για υποδομές και μεταφορές

Οι συνδυασμένες εμπορευματικές μεταφορές (logistics) και ο τομέας των μεταφορών κατέχουν βασικό ρόλο στο Αναπτυξιακό Σχέδιο της κυβέρνησης, σύμφωνα με τα όσα έχουν γίνει γνωστά μέχρι στιγμής. Στόχος είναι να βελτιωθούν σε ορίζοντα 20ετίας οι υποδομές ώστε να βελτιωθεί τόσο το εσωτερικό δίκτυο της χώρας αλλά και η σύνδεση με τις γειτονικές χώρες.

«Η Ελλάδα δίνει μεγάλη έμφαση στη δημιουργία ποιοτικών, ανθεκτικών, αξιόπιστων και βιώσιμων υποδομών που μπορούν να συμβάλουν ουσιαστικά στην οικονομική και κοινωνική ανάπτυξη, προσφέροντας παράλληλα προσιτές και προσβάσιμες υπηρεσίες για όλους», αναγράφει το προσχέδιο του αναπτυξιακού προγράμματος. Σημαντικό ρόλο σε αυτή την κατεύθυνση θα παίξει το Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο Μεταφορών (ΕΣΣΜ). Ο πρωταρχικός στόχος του ΕΣΣΜ, που ξεκίνησε τον Μάιο του 2017, είναι να αποτελέσει το θεμέλιο της ανάπτυξης της υποδομής των μεταφορών στην Ελλάδα . Περιλαμβάνει μια μεσαία (2027) και μακροπρόθεσμη (2037) οπτική με στόχο να ενισχύσει την ανταγωνιστικότητα και την ανάπτυξη του τομέα των μεταφορών.

Υπ’ αυτό το πλαίσιο βασικοί στόχοι που θέτει η στρατηγική μεταφορών είναι:

Η ολοκλήρωση των υποδομών, κυρίως οδικών και σιδηροδρομικών διευρωπαϊκών δικτύων μεταφορών. Σημαντικά παραδείγματα είναι η ολοκλήρωση του σιδηροδρόμου ΠΑΘΕ (Πάτρα – Αθήνα – Θεσσαλονίκη) και η ολοκλήρωση του E65.

Σιδηροδρομικές συνδέσεις με τους κύριους λιμένες και κέντρα μεταφοράς εμπορευμάτων ή οδικές συνδέσεις με διευρωπαϊκά λιμάνια και αεροδρόμια της ηπειρωτικής χώρας και των νησιών. Συγκεκριμένα παραδείγματα περιλαμβάνουν τη σύνδεση σιδηροδρόμου με το λιμάνι φορτοεκφόρτωσης της Θεσσαλονίκης (6η προβλήτα) και τη λειτουργία του κέντρου εμπορευματικών μεταφορών στο Θριάσιο Πεδίο.

Logistics

Σύμφωνα πάντα με το Αναπτυξιακό Σχέδιο η «ελληνική κυβέρνηση αποδίδει πρωταρχική σημασία στην ανάπτυξη του τομέα της ελληνικής εφοδιαστικής αλυσίδας, καθώς αποτελεί σημαντικό αναπτυξιακό εργαλείο… Από την άποψη αυτή, το Εθνικό Σχέδιο Δράσης για την εφοδιαστική αλυσίδα, το οποίο πρόκειται να ολοκληρωθεί μέχρι το 2020, υποστηρίζει τη στρατηγική της κυβέρνησης να καταστεί η Ελλάδα ηγετική θέση στον τομέα της εφοδιαστικής αλυσίδας σε ευρωπαϊκό επίπεδο».

Το προσχέδιο αναφέρει ότι για την επίτευξη αυτού του στόχου, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών προωθεί κυρίως την απλούστευση των διαδικασιών διακίνησης εμπορευμάτων διαμετακόμισης και την παροχή προστιθέμενης αξίας, την ενίσχυση της ροής πληροφοριών για την εφοδιαστική αλυσίδα, τη μέτρηση και τη δημοσίευση του αποτυπώματος άνθρακα και την ανάπτυξη πρακτικών αστικής εφοδιαστικής.

Συνδεσιμότητα με Ευρώπη

Για να μπορέσει η χώρα μας να καταστεί κέντρο μεταφορών προς την Ευρώπη θα πρέπει να βελτιωθεί η σύνδεση με τις γειτονικές χώρες. «Από την άποψη αυτή, η Ελλάδα έχει τέσσερις στρατηγικές προτεραιότητες: Πρώτον, η ανάπτυξη της περιφερειακής υποδομής μεταφορών. Δεύτερον, η προώθησή της ως διεθνής κόμβος εμπορευματικών μεταφορών προς όφελος όλων των Βαλκανικών χωρών. Τρίτον, η εξάλειψη των διασυνοριακών καθυστερήσεων. Τέταρτον, η ανάπτυξη της ενεργειακής διασύνδεσης», αναφέρει το Αναπτυξιακό Σχέδιο.

Όσον αφορά τις οδικές και σιδηροδρομικές συνδέσεις, η ελληνική κυβέρνηση θα εντείνει τις προσπάθειες αναβάθμισης της υποδομής από τα λιμάνια του Πειραιά, της Θεσσαλονίκης και της Βόρειας Ελλάδας στις χώρες των Βαλκανίων και στις χώρες της Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης.

Όσον αφορά τα οδικά δίκτυα, οι προτεραιότητες που θέτει η κυβέρνηση είναι:

  • Ο Οδικός άξονας Χ και ειδικότερα ο εκσυγχρονισμός του σιδηροδρομικού άξονα Χ που συνδέει τη Θεσσαλονίκη, τα Σκόπια, το Βελιγράδι, το Ζάγκρεμπ και τη Βουδαπέστη
  • Ο πανευρωπαϊκός διάδρομος IX που συνδέει το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης με τη Βουλγαρία, τη Ρουμανία, την Ουκρανία, τη Βαλτική Θάλασσα και τη Ρωσία
  • Ο νέος Αδριατικός – Ιονικός Διάδρομος μέσω των Δυτικών Βαλκανίων, που συνδέει το λιμάνι της Ηγουμενίτσας με το  Μαυροβούνιο.

 

Εν τω μεταξύ, ο εκσυγχρονισμός των ελληνικών και βαλκανικών σιδηροδρομικών δικτύων και ειδικότερα η σύνδεση της Αλεξανδρούπολης με την Αδριατική Θάλασσα εκτιμάται θα ενισχύσει περαιτέρω την ανταγωνιστικότητα του Πειραιά, της Θεσσαλονίκης, της Αλεξανδρούπολης και άλλων ελληνικών λιμένων.

By